Alla inlägg under oktober 2010

Av rymdvandraren - 9 oktober 2010 13:13


Detta var året då Sverigedemokraterna (SD) kom in i riksdagen. Lite kaos och hat mot dem och invandrarna förekommer. Omogna unga män röstar på SD. Det har gjort sig ett namn, precis som Ny demokrati gjorde 1991-1994. Problemet är har de borgeliga har fortsatt att regera med en minoritetsregering, SD är vågmästare i mandatperioden på fyra år (Jag skriver ner saker som är självklara för mig/oss men inte för dig i framtiden, detta blir lite som ett dokument av vår samtid och mycket framtidsgissningar). Just nu ser de stabila ut och jag gissar att det klarar ett riksdagsval till på ca 5%.  I vår skola med arbetarklasspojkar fick SD runt hälften av rösterna. Moderaterna och miljöpartiet var de enda som gick fram. Samhället har hårdnat, stressade människor på jobbet, hög ungdoms- (25%) och invandrararbetslöshet, besparingar i skola och vård samtidigt som bankcheferna får bonusar och fler skyller på varandra. Nästa val blir en jordskredsseger för socialdemokraterna och miljöpartiet spår jag.

Av rymdvandraren - 9 oktober 2010 12:29


Nobelpriserna har tillkännagivits. Fredspriset går till en kinesisk regimkritiker som bl.a var med på himmelska fridens torg 1989. Liu wiaobo eller xiaobo..kan tydligen inte bestämma sig för x eller l. Det är som läkor med lis. Beslutet, efter USAs president Obama pris förra året, verkar vara modigt och bra. Kina står just nu i ett vägval sägs det. I framtiden kommer Kina att vara mer demokratiskt och mer öppet för olika åsikter. Det tror jag blir tendensen i hela världen, speciellt i sora delar av Asien som inte är demokratiska idag. Fredspriset är ett politiskt pris som knappst har så mycket med fred, som Nobel tyckte, att göra. Då skulle man ju belöna Berlinmurens 'fredens mur' byggare eller kanske Nordkoreas ledare som har skapat fred men knappast varit bra för sin egen befolkning. Eller varför inte någon muslims ledare i mellanösterområdet? Valet var bra i alla fall och de kommer att skynda på utvecklingen av mänskliga rättigheter i Kina liksom deras växande ekonomi. Kina kommer att ligga före mellanöstern spår jag. Gustav Harald Edelstam eller Svarta Nejlikan borde ha fått det 1973 och inte Henry Kissinger för sina insatser i bl.a Chile. Kände du till denna svenske hjälte, förutom Raoul Wallenberg?


Apropå sydamerika Perufödde Mario Vargas Llosa fick priset i litteratur. De finns en uppsjö av författare i sydamerika värda priset. Men de är kommunister och kommunistskräcken lever kvar än, tydligen. Det var därför vi fick en 4% spärr i riksdagen förresten. Hursomhelst så är han tydligen en utmärkt författare, även om han har svikit det Peruvianska folket som någon påstod och har åsikter som stinker.

På tal om kommunister så går en spännade och informativ serie på TV- Blekingegadebandet. En dansk grupp, liknande Baader-Meinhof, som rånade flera banker under 1971-1989, en uppseendeväckande lång tid. Dessutom tog de inte pengarna själva utan gav det till PFLP, Palestinas Befrielsefront. Tror Israel få dra sig tillbaks i framtiden. Men vad som händer därnere i framtiden vet jag inte om jag ens vill tänka på. Önskar du kunde meddela mig i graven när det har stabiliserats.


I fysik var det för det en-atomiga tunna materialet grafen. Det kan göras så tunn. Har bra strömledande och hållfasta egenskaper. Blir intressant att se vad det används till i framtiden. Åtminstone för dig som lever senare än mig när du läser det här. Framtida teknik för jag sia i en annan gång. 

Ovido - Quiz & Flashcards