Alla inlägg under augusti 2010

Av rymdvandraren - 22 augusti 2010 19:26

 Revansh sedan min usla Vätternrunda. Ville bevisa för mig själv att jag kan mycket bättre än att få ont i knät och cykla på 16,5 h runt en sjö. Visserligen bara 105km denna gång runt Viaredssjön men på 3 h och 35 min i mycket kuperad terräng, 29,83 i snitt. Var ganska pigg runt 80 km tills jag närmade mig Bredaredshöjderna, men efter uppförsbacke på uppförsbacke, så var man inte så stöddig längre vid toppen efter Bredared, vid ca 90-95km. Till nästa gång vet jag att man bör sparat ihop krafter till backarna där, men jag drog om några stycken de sista 3 milen, endast omcyklad av en person med ca 10 m. Denne långhåriga man med hästsvans kom med full fart vid ca 97 km bakifrån, eftersom vinden var ganska kraftig så visste jag att om jag cyklar själv så kommer det att gå tungt, så jag hakade på och pressade hårt, men det kändes inte så oöverstigligt eftersom det inte var så långt kvar, försökte cykla om han på slutet men fick ge mig. Hursomhelst så var detta en klar seger för kropp och psyke. Gött mos! Hoppas bara man lyckas hålla formen hela året ända fram till Vätternrundan. Nästa steg i Boråsklassikerna är kretsloppet den 18 september, om ca 3 veckor, nu gäller det att få lite sprunget innan dess, löpträningen har legat på ett minimun efter all cyklande i sommar. Ser fram emot ny utmaning i denna toppform.

Av rymdvandraren - 8 augusti 2010 11:37

Har nu sett Zeitgeits II Addendum. Ska se de andra Zeitgeist-filmerna också.

Den handlar om hur det monetära systemet är orsaken till bl.a krig, kriminalitet, fattigdom, materialistisk tänkande. Föga förvånande kommer dessa ideer från kapitalismens och krigens högborg, antagligen som en motreaktion. Men det gör inte ideerna mindre intressanta, snarare ser jag det som ett gott tecken på att man vågar ifrågasätta samhället man lever i. Även om t.ex. det inte är troligt att WTC sprängdes avsiktligt som ett insider jobb så har filmen åtskilliga poänger och att man får sig en rejäl tankeställare när saker som man tar för givet och lärt sig ifrågasätts. Nu har jag sett båda filmerna. Den andra var bättre, mer troligt att president och krig styrs och sponsras av storföretag än att både mithra och Jesus föddes den 25 dec och WTC var ett beställningsjobb. Det de säger att pengar skapas ur intet, som en skuld. Centralbanken kan ju alltid trycka mer pengar så att den kan betala av skulder och därmed sjunker valutans värde. Man kan ju verkligen undra hur pengar skapas och var de tar vägen. Dollans framtid ser inte ljus ut när Kina har råd att göra av sig av med deras dollarberg. Hursomhelst så hade ett slags samhälle skapat i Florida (venus projekt) där betalning är baserat på varor och naturresurser snarare än monetär valuta. De har en stark tilltro på teknologi vilket ska ger oss överflöd av naturresurser som kommer alla tillgodo. Har t.ex hört att vi har tillräckligtmed mat i världen för att mätta alla. Nu sker ju en konkurrens av pengar och resurserna begränsas och privatiseras. Intressant projekt men knappst troligt att vi delar med oss så. Vissa saker kommer att bli mer tillgängligt för alla, som t.ex internet.

Av rymdvandraren - 7 augusti 2010 20:49

Måste avsluta mitt förra inlägg. Det var just vad min klasskamrat från högstadiet gjorde, hon avslutade sin blogg, FB och liv. Det var den andra från min klass, den första/han råkade ut för en mopedolycka direkt efter högstadiet. Toppbetyg, första sommarlovsveckan, ironiskt att bli påkörd då (tänker på Blasphemous rumours med Depech Mode ). Ännu mer lustigt eller ironiskt att låten som jag förknippar min klasskamrat med började spela precis när jag skulle skriva om henne och Jonathan Johansson sjunger ''sommaren är framför'. Kvarteret är nästan tömt på människor och känslor''. Jag ska inte säga så mycket eftersom jag inte kännde henne så väl och inte har en anning om vad som försiggår bakom kulisserna så att säga. Onekligen hade hon ett bra jobb, god karriär, brett socialt nätverk, barn och socialt aktiv på nätet, med vänner och med fritidsintressen.

Hade även en kollega som var social, mycket glad, barn och fritidsintressen som varndrade samma väg som henne. Det som känns frustrerand är att jag inte får reda på varför och även i någon mån maktlöshet att man kanske kunde gjort något. Jag föreställer mig att det syns på någon att hon/han mår dåligt eller att denna döljer det genom isolering och ensamhet. I denna bild kan det ingå mediciner och psykbesök men det är bara gissningar. Vi är ju rationella varelser som vill ha svar. Vad döljer sig bakom kulissen? Jag förstår inte!

Av rymdvandraren - 7 augusti 2010 20:13

Sommaren 2010 och 2005 är nog de bästa hittils. Varm i början inget regn, nu är den alldeles lagom varm och lite moln. Har fortsatt mina eviga cykling i västergötland del 5 och 6. Varje gång betas det av runt 10 sevärdigheter, nu blev det först Brommö, göta kanal, Mariestad sedan Forsvik, Karlsborg, Tibro, Hjo. Trästaden Hjo imponerade mest med Hus, strandpromenad  och i söder en stor herrgård (Almnäs gods) med osttillverkning och inmurade fotspår av barnfötter på tegelväggen. Idealisk plats att slå upp tält bakom godset, men en tvättlina förnimnde närvaron av människor så det blev Norra Fågelås kyrka istället. Har god valuta för mitt medlemskap i svenska kyrkan med bl.a alla övernattningar och toalettbesök-tack! Hova riddarvecka bilades förbi i min väsgötavandring med billg mat som äts utan gaffel, vore kul om man hade egna barn så man kan gå mer på sådana här roliga saker. Västgötaguiden innehåller 342 sevärdigheter som ska avverkas innan döden, har bara 50-100 kvar. Funderar på att skriva omdöme om alla. Frågan är om det är meningsfull när ingen läser det. Ett dag framför datorn känns också meningslös om det innebär isolering med spel, har man ingen glädje av på sikt. Sommarens skönaste upplevelse var badet i Forsafallen söder om Östersund. Det känns att man lever när man står emot fallande vattenmassor och det dånar i öronen - underbart. Tycker synd om min vän som inte fick uppleva denna sommar...

Av rymdvandraren - 5 augusti 2010 23:52

Ja, varför inte! Har länge funderat på dagbok, så detta kan ju vara en form av det. Vet inte vilka jag vänder mig till, till mig själv eller offentligt, men det blir någt mellanting till att börja med.

Skulle Cykla till en kopis på hisingen och tänkte vara smart och gena över låssbyvägen. Efter en viss förvirring efter alla över- underfarter och korsningar vid älvsborgsbron (hur många varv ska man cykla i karusellen där?) så ser man änterligen en skylt där det står ''låssby'' som pekar in i en fabrik. Dom menar nog att man ska svänga vid nästa infart tänker man då...efter 2 km så inser man att det gick nog en väg vid sidan av fabriken. Eftersom man kom igång alldelles för sent (orkar jag verkligen cykla...ska tänka på det några timmar...tiden går) + 4 km extra u-sväng runt låssby så beslutade vi oss för en kortare resa till Björkö istället för Tjörn. Vi njöt av vädret, hamnen och en damm med grodor och salamandrar på en väg som heter 'promenaden' på Björkö. Var ganska fascinerad av min kompis lugna barn. Har aldrig sett en 8-åring som tycker om att gå i naturreservat. Men det är väl innan trotsåldern kommer, då man ska tycka tvärtemot vad alla vuxna tycker om. Tror också det handlar om föräldrarnas inställning och om barnet har lärt sig att uppskatta naturen och ha roligt i den. Hursomhelst så kan jag rekomendera att gå upp på berget vid hamnen, där har man utsikt över alla öar i norra skärgården.   

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards